Tuesday, February 21, 2012

Wedding Review: DIY Pelamin

Amaran: Entri ini mengandungi banyak gambar

Assalammualaikum dan hai manis

Rilla mahu rehat sejenak dari membuat ulasan majlis pernikahan, lompat ke majlis persandingan boleh? Blog ni pun dah penuh dengan gambar warna biru (warna tema majlis nikah).

Seperti yang Rilla dah maklumkan sebelum ini, pelamin sanding adalah hasil DIY. Mulanya Rilla ingat nak ambil vendor sahaja, tak pernah terfikir nak DIY pelamin sendiri. Ini adalah cadangan ayah Rilla. Bukan cadangan sebenarnya, lebih kepada permintaan yang berbunyi "You better submit your pelamin design now. Senang orang construction nak buat", dan pada ketika itulah baru Rilla sedar pelamin sanding akan diDIY (padahal masa tu dah mintak sebut harga bagai dari vendor-vendor). Syaratnya kena design pelamin menggunakan besi, kerana kebetulan (kebetulan kah?), keluarga Rilla memang ada perniagaan perabot besi. Jadi jika Rilla design, mereka boleh buatkan.


Berikut adalah design-design yang Rilla hantar untuk mendapatkan kelulusan dari mak dan ayah:-

Design #1
Masa Rilla design pelamin ni, tak ramai yang buat pelamin guna bunga kertas. Masa tengok majlis nikah Marion Caunter, jatuh cinta habis dengan bunga kertas. Tapi sebab kena DIY, tak adalah Rilla nak buat penuh satu pelamin, kerana itulah design untuk letak di bahagian tengah sahaja. Kerusi itu boleh di beli dari Bright Sail, harga RM1200 (suka sangat dengan kerusi ni. Masa tu fikir, beli pun tak apa sebab boleh buat jadi perabot di rumah sendiri nanti).


Design #2
Design ini lebih ringkas, hanya perlu tabir di belakang, kemudian panel besi yang dipotong ikut bentuk dahan pokok. Yang ini pula guna bench berbanding kerusin berasingan di dalam design #1. Sebenarnya kami lebih suka guna bench, lebih romantik, hahahaha. Kami adalah pengantin yang berbadan kecil, jadi kerusi highback sangat tidak sesuai.


Ayah Rilla memberi persetujuan kepada mana-mana design (katanya "dua-dua pun cantik"). Jadi Rilla pilih design pertama.


Tapi!!!!!!


Selepas itu, berduyun-duyun pengantin menggunakan pelamin bunga kertas. Masa Rilla Rilla design pelamin tu, belum ramai yang guna, mungkin ada dua-tiga pasang sahaja kerana Rilla design awal. Selepas itu, terus mati keterujaan nak buat pelamin bunga kertas kerana ia telah menjadi pelamin aliran arus perdana. Rilla tidak suka mengikut trend, Rilla tidak suka mengikut aliran arus perdana. Pemberontak katanya.

Jadi Rilla design semula.

Inspirasinya:



Taman vertikal mengunakan palet kayu! (Kanda, nanti kat rumah kita nak buat macam ni, boleh?). Tidak ada masalah sangat jika mahu buat begini kerana di kilang kami memang banyak palet kayu ini, tinggal ambil sahaja.


Designnya:
Dibelakang ada tabir, kemudia fairy lights yang berjuntaian. Seterusnya panel palet di mana ruang diantara palet itu diisi dengan bunga.


Hasilnya:
Erkkk! Tak ada tabir belakang, hahahah. Tak mengapa, Rilla masih cinta dengan pelamin Rilla walau tak ada tabir di belakangnnya. Tak kisahlah jadi macam mana, Rilla tetap suka. Rilla pegang pada konsep, apa yang Rilla dapat, itulah rezeki Rilla, jadi Rilla tidak mahu merungut. Ayah Rilla tukar panel kayu palet menjadi panel besi. Selepas Rilla hantar design, Rilla serahkan sahaja kepada ayah dan adik untuk membinanya.

Rilla hanya mahu pelamin yang ringkas. Rilla sudah tetapkan mahu baju sanding yang Ringkas, jadi design pelamin juga harus ringkas supaya pengantin tidak tenggelam dek dibaham kemeriahan pelamin. Majlis pernikahan dan persandingan Rilla adalah pada hari yang sama (nikah di sebelah pagi, sanding sebelah malam). Jadi pemasangan pelamin hanyalah boleh dilakukan selepas rombongan lelaki pulang dari majlis nikah. Kami ada masa selama lebih kurang 4 jam untuk menyiapkannya (pukul 1 hingga 5 petang).

Pelamin ini dipasang hasil dari gabungan tenaga adik-beradik, pakcik-makcik dan sepupu-sepapat Rilla. Kami tiada rewang kerana menggunakan khidmat catering. Jadi, gotong-royong kami adalah memasang sendiri pelamin (inilah sebab mengapa ayah Rilla mahu DIY pelamin).


Pemasangan pengantin dipantau oleh ayah Rilla. Paparan pada tablet itu adalah design pelamin. Sebelahnya adalah sepupu Rilla merangkap pengacara majlis Rilla malam itu.



Semasa memasang pelamin. Sumpah sangat meriah masa ni! Cuba bayangkan meriahnya waktu rewang dengan orang gelak ketawa, begitulah suasana semasa memasang pelamin ini.


Inilah adik Rilla yang bertanggungjawab memeriksa pembuatan pelamin Rilla di kilang. Pemasangan wayar elektrik di pelamin pun dia yang buat.


Sebelum majlis lagi ayah sudah memberi amaran kepada Rilla untuk duduk sahaja di tepi dan terima sahaja apa hasilnya ("kau jangan nak sibuk-sibuk pasang pelamin"). Dia sudah dapat menjangkakan bahawa hasil pelamin akan lari sedikit dari idea asal kerana akan ada pendapat tambahan. Rilla pun tiada masalah. Cuma Rilla ada terpanjat sedikit untuk mengalihkan kedudukan bunga, ampun ayah.

Bunga, Rilla guna bunga segar kerana lebih murah. Rilla bukan vendor pelamin, jadi jika beli bunga tiruan, agak rugi kerana tidak boleh diguna semula. Rilla gunakan bunga mawar dan sweet william sahaja. Bunga mawar di dalam dua warna. Ikut nafsu mahu beli banyak lagi bunga supaya lebih penuh, tapi Rilla pendamkan sahaja hasrat itu. Lebih baik simpan duit tu (dengar ramai yang cakap, lepas kahwin lagi banyak guna duit. Memang sangat betul!). Fairy lights pula dipasang di depan panel besi itu dan dibiarkan berkelip-kelip (Rilla sudah pesan awal-awal, tetapkan mod lampu supaya tak berkelip). Sudahnya, meriah sangat pelamin aku ada lampu kelip-kelip! Kau ada?

Keseluruhannya sangat berpuas hati dengan pelamin ni, Alhamdulillah. Terima kasih kepada semua yang membantu. Jazakallah.

26 comments:

  1. bestnya rilla...abah i x suka bertukang haha... dia awal2 dh ckp, amek je mana2 vendor :P niat hati nak diy juga

    ReplyDelete
  2. Nuha: Thankss

    Tips kurus: Sila lah tiru

    Anis: Ayah Rilla tak bertukang pun. Yang bertukan staff dia, hahahah

    Fariza: Trimas! :)

    ReplyDelete
  3. Rilla.. kreatif sgt ni :)
    Yeay!!

    ReplyDelete
  4. bertuah rilla ada ayah & adik serta family buatkan pelamin..bleh jimat..cantik lagi kan..puas hati..

    ReplyDelete
  5. hai rilla,

    kretif nye..=)

    suka jugak dengan pelamin bunga kertas tu kan..skg dah ramai yang buat,tapi hasilnya pelamin u...
    tetap lawa....=)

    baik nye ayah...rajin melayan..huhu

    ReplyDelete
  6. kretip betullll rilla ni. good job dear. everythg so pretty~

    ReplyDelete
  7. kagum sgt2 ngan rilla...
    creative sgt2

    ReplyDelete
  8. design2 yg u buat design 1 n 2 tu sgt gorgeous! jatuh cinta.untung nya rilla diy pelamin.jimat alot! :)

    ReplyDelete
  9. bertuahnye rilla ramai fam members tolong..family saye kecik..xde adik bradik laki plak tu..nasib baik ayah sudi tebang pokok belakang rumah n cat smp tgh2 malam..huuuu~~ bagus rilla.. :)

    ReplyDelete
  10. Lain dari yang lain tu lah yang best. Untung kreatif

    ReplyDelete
  11. superb,marvellous rilla.me too tak suka ikut trend.entah camne la pelamin zimie nanti ye.just a normal pelamin i think.hee

    untung sgt3 ayah rilla mempunyai perniagaan besi itu.sudah jimat di situ!

    ReplyDelete
  12. Salam Rilla..nk sewa panel besi n kerusi tu boleh x??jgn letak memahal tau kte pon nk DIY jgk..heheh..email: sititrader@gmail.com

    ReplyDelete
  13. salam Rilla nk sewa panel besi n kerusi tu boleh x..jgn letak memahal sgt eh..hehehe..kte pon nk DIY nk saving

    ReplyDelete
  14. Salam Rilla..nk sewa panel besi n kerusi tu boleh x??jgn letak memahal tau kte pon nk DIY jgk..heheh..email: sititrader@gmail.com

    ReplyDelete
    Replies
    1. Boleh dear. Please contact the manage: Aiman (012 6322 584)

      Delete
  15. YA ALLAH br perasan semngat dan usahanya!!!
    anda gigih!!

    ReplyDelete
  16. Puan Rilla..boleh saya tahu di mana saya boleh dapatkan pallet area bangi/nilai/kajang/putrajaya ye ? Terima kasih :)

    ReplyDelete
  17. Puan Rilla..boleh saya tahu di mana saya boleh dapatkan pallet area bangi/nilai/kajang/putrajaya ye ? Terima kasih :)

    ReplyDelete