Saturday, August 28, 2010

DIY: Baju Sanding

Wah, gempak title entry ni. I'm currently considering to DIY my sanding outfit o.O Yes, I've sew some clothes before, tapi mesti ade je yg tak kena - slalunya sama ada baju ketat or kain ketat hahaha, but still wearable. Reasons why I wanted to DIY my sanding dress:

1. Save bajet, ahaks
2. Most rental pieces are too heavy dengan beads merata2 It looks good on other people, but me, being petite, I'm afraid all those heavy details will make me look overwhelmed. So, if I DIY it, it'll be conforming to my simple taste.
3. It'll fit me hopefully.

Of course kalau nak DIY kena buat prototype pakai kain murah dulu and be really carefull since I'm not an expert seamstress...yet ;p I'm still considering, no decision yet. My previous creations [dengan ilham dan kebolehan yang Dia pinjamkan]:


The first time I DIYed my baju raya. Ini je gambar yang ada, takde full length.


Last year's baju raya.


Last year's baju raya, baju raya hari kedua.


Baju DIY masa jadi pengapit cousin.


My senior year prom dress. Mermaid skirt. Ade beadings kat bawah tu. Kanda soh pakai baju ni untuk tandang, hahaha.


Yes, it's an ambitious project. Kalau serius nak buat kena start awal la untuk buat prototype dia, sebelum beli kain. Ish, boleh ke tak ni?

5 comments:

  1. waaah memg salut dengan orang yang pandai jahit2 ni. tabik spring !!

    ReplyDelete
  2. jeles2 dgn kebolehan rilla mjahit..ok la tu..kina pndai jahit tudung sekolah je..keh3..chayok2..u can do it dear..

    ReplyDelete
  3. Nora n Kina: Hehe, takde la pandai mana pun. Utk pakai sendiri2 boleh la

    ReplyDelete
  4. hi dear! ^_^

    wahhhhhhhhhhh...Salute. Ur prom dress sangat cantik. Boleh buat baju sanding. ^_^ Good luck dear. ^_^

    ReplyDelete
  5. SCR: Alhamdulillah. Tenkiu dear. Actually prom dress ni part kain je I buat carefull gile. Past top dia main hentam keromo je sebab masa tu rushing, hahaha. Bajet project runway kan?Nampak baju itu agak wonky sedikit

    ReplyDelete